Denna kolumn handlar inte om hur många kommunala
hyresbostäder det bör eller inte bör finnas på Åland, eller om det sociala
boendet som sådant. Syftet med denna kolumn är att påpeka att den kommun som
har en oproportionerligt stor andel av kommunala hyresbostäder också kommer att
ha en oproportionerligt stor andel av innevånare med låg skattekraft, vilket är
problematiskt.
Att bo i en ägobostad, må det vara ett egnahemshus eller
en aktielägenhet, är bättre privatekonomiskt än att bo på hyra. En av flera
orsaker till detta är att utgifter för bostadlåneräntor till viss del är
avdragbara i beskattningen, avdrag som man inte har möjlighet till om man bor
på hyra. Detta innebär att de flesta personer som bara kan ser till att bo i en
ägobostad, och kvar på hyresmarknaden blir de som av en eller annan orsak inte
kan eller vill bo i en ägobostad. Helt klart är då att de personer som bor i
hyreslägenheter till större andel består av personer med låg kreditvärdighet än
de personer som bor i ägobostäder. Och vem har låg kreditvärdighet?
Naturligtvis personer med låga inkomster och låg skattekraft.
I Mariehamn bodde i slutet av 2011 11.263 personer, och
stadens kommunala hyresbostäder hade en sammanlagd yta på 32.549 kvadratmeter.
Övriga Åland hade en befolkning på 17.092 personer, och den totala ytan av de
kommunalt ägda hyresbostäderna på Åland utanför Mariehamn var 20.510
kvadratmeter. Om ansvaret för det sociala boendet skulle delas lika mellan
Mariehamn och resten av Åland skulle Mariehamns stad behöva sälja kommunala
hyreslägenheter till en yta av 13.864 kvadratmeter eller ungefär 250 av stadens
cirka 590 hyreslägenheter. Alternativt borde ytterligare cirka 21 900
kvadratmeter eller cirka 350 nya kommunala hyreslägenheter byggas på Åland
utanför Mariehamn.
I något skede när Mariehamns stads inkomster inte räcker
till utgifterna kommer staden att kritiskt börja granska denna problematik och
antingen sälja en del av sina hyreslägenheter eller åtminstone sätta stopp för
vidare nybyggen. Krasst sagt går det ut på att se till att man ser till att man
får en andel av Ålands personer med låg skattekraft som är mindre än vad den är
nu. Övriga kommuner runt Mariehamn inser detta och svarar med samma mynt. Eller
rättare sagt gör de ingenting eftersom till exempel Jomala och Lemland i
nuläget knappt har några kommunala hyresbostäder alls. Resultatet blir då,
åtminstone relativt sett, en minskning av utbudet av hyreslägenheter totalt på
Åland. Detta kommer i sin tur att ha en negativ effekt t.ex. på inflyttningen
till Åland som helhet. Många inflyttare är unga och kanske är i ett skede av livet
där man ännu inte har så stora inkomster. Därför vill många inflyttare
antagligen bo ett tag på hyra tills man verkligen bestämt sig för att man vill
bo på Åland eller tills man sparat ihop pengar för att ha som säkerhet för ett
bostadslån.
Lösningen på problemet är uppenbar. Det sociala boendet
bör skötas av en framtida Ålands kommun, innefattande alla Ålands 16 nuvarande
kommuner. Då skulle ansvaret för Ålands sociala boende delas lika mellan alla
ålänningar, och en konkurrens mellan kommunerna som går ut på att den egna
kommunen undviker inflyttare med låg skattekraft undviks.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar