2012 var ett på många sätt bra år för Högskolan på Åland.
Högskolan lyckades utexaminera 62 personer, vilket är mer än någonsin tidigare.
Detta är givetvis ett resultat av att Högskolan lyckades attrahera fler
sökanden för fyra eller fem år sedan, men förhoppningsvis har också den senaste
tidens fokusering på större genomströmning börjat ge vissa resultat. Speciellt
glädjande är att utbildningsprogrammen för maskinteknik, elektroteknik och
hospitality management har utexaminerat fler studenter än förut.
Högkolan har också under 2012 fått nya kvalitetsstämplar via
lyckade auditeringar. Under våren genomfördes en STCW-auditering gällande
sjöfartsutbildningarna som klarades klanderfritt. I samma veva blev också
Högskolans bryggsimulator godkänd för att kunna användas i lotsutbildning. Och
under sommaren fick vi reda på att vi blivit godkända i den förnyade auditering
som Rådet för Utvärdering för Högskolor utförde gällande Högskolans
kvalitetsledningssystem. Auditeringen gjordes för första gången 2009 och då
blev Högskolan inte godkänd men nu lyckades alltså vi att komma igenom
auditeringen. Dessa lyckade auditeringar ger en viktig kvalitetsstämpel och
förbättrar Högskolans rykte externt och höjer vårt självförtroende internt.
Vad ligger då på lut
2013 och framöver? Säkert många saker, men en litet mer visionär aspekt som bör
diskuteras gäller studentrekryteringen till Högskolan. I den allmänna
diskussionen på Åland kan man ibland urskilja att Högskolan på Åland har ett
primärt syfte som är att utbilda ålänningar. Vid en första anblick verkar detta
kanske vettigt men det finns goda skäl att ompröva denna ståndpunkt och istället
överväga om Högskolans primära rekryteringspool för nya studenter i själva
verket till största delen borde bestå av icke-ålänningar. Högskolans uppgift
skulle vara att få in dessa studenter och utbilda dem så att en stor del av dem
bor och arbetar på Åland efter avslutade studier.
Hur många gånger har man inte hört att ”det borde finnas en
lag som säger att alla åländska ungdomar borde bo ett tag utanför Åland innan
man slår sig ner på Åland för gott” eller dylikt? Och visst är det en god idé –
åländska ungdomar studerar utanför Åland, kanske jobbar ett tag, och kan sedan
med fördel ”rekryteras tillbaka” till det åländska arbetslivet. De har då med
sig en examen, livserfarenhet och ett kontaktnät till nytta för alla. Men
rimmar inte det illa med att Åland har en egen högskola som, beroende på vilka
program som råkar starta ett visst år, har en kapacitet att ta emot 100-150
nybörjarstuderande, motsvarande 30-50% av den åländska årskullen på ca. 300
personer?
Onekligen finns det fog för en sådan tanke, för visst finns
det en risk för inskränkthet och problem med kompetensförsörjning och en mycket
stor del av den åländska årskullen inte skulle inhämta utbildning och
erfarenhet från världen utanför Åland.
Nu är dagens situation inte den ovan beskrivna, utan 53% av
HÅ:s studerande är ålänningar medan 47% är icke-ålänningar. Detta innebär att
cirka 20% av den åländska årskullen på studerar vid HÅ. Frågan är dock om
relationen borde vara sådan att t.ex. 80% av HÅ:s studerande skulle vara
icke-ålänningar, varvid 10% eller mindre av den åländska årskullen skulle
studera vid HÅ.
Nyttan för det åländska samhället med detta kan med fördel
beskrivas med hjälp av ett hypotetiskt exempel med två situationer.
Situation 1) Fröken Maja från Åland tar sin gymnasieexamen
från Ålands gymnasium och börjar studera till sjukskötare i Uppsala. Samtidigt
upptas en plats på sjukskötarprogrammet vid Högskolan på Åland av fröken Lena
som tagit sin gymnasieexamen i Borlänge.
Situation 2) Fröken Maja från Åland tar sin gymnasieexamen
från Ålands gymnasium och börjar studera till sjukskötare vid Högskolan på
Åland. Fröken Lena studerar till sjukskötare någonstans i Sverige.
I situation 1 finns möjligheten att både fröken Maja och
fröken Lena båda blir tillgängliga för den åländska arbetsmarknaden, eftersom
ålänningen fröken Maja kan bli en återflyttare och fröken Lena redan finns på
Åland och har varit på praktik på t.ex. ÅHS osv. Dessutom har både fröken Maja
och fröken Lena insikter från flera boendemiljöer och har därmed större nätverk
till nytta för det åländska samhället. I situation 2 däremot är sannolikheten
för att både fröken Lena och fröken Maja skulle vara tillgängliga för den
åländska arbetsmarknaden liten. Fröken Lena har kanske aldrig satt sin fot på
Åland och är inte alls intresserade av eventuella arbetsplatser på Åland.
Dessutom är fröken Maja, visserligen med en utbildning i bagaget, möjligtvis en
person med mer begränsade kontakter och nätverk än i situation 1).
Vad skulle detta resonemang betyda för HÅ om en ovan
beskriven strategi av ”större in- och utflyttning av unga människor” skulle tas
i bruk? För det första borde marknadsföringsansträngningarna utanför Åland
intensifieras i syfte att rekrytera fler icke-åländska studeranden. För det
andra borde vi, även om vi redan är rätt långt specialiserade på vissa saker,
kanske överväga att ytterligare specialisera oss. Det kanske är bättre att vara
expert i en smal nisch än att försöka vara för allmän. För det tredje borde vi
bearbeta de åländska beslutsfattarna, om vi vill gå in för denna typ av
strategi, att ge oss ”carte blanche” att eventuellt omstrukturera utbildningar
utan att det inverkar på vår finansiering om studerandevolymerna tillfällig
skulle minska.
Detta är bara en av flera intressanta utmaningar som står
framför oss under 2013 och framöver.
Edvard Johansson, rektor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar