Landskampen
Finland-Sverige i ekonomi –spelar finansministern någon roll?
Sverige och dess
finansminister Anders Borg har fått mycket beröm internationellt för sin
ekonomiska politik och hur väl landet har klarat sig under och efter
finanskrisen 2008. En jämförelse med Finland sedan början av 2007 när den
svenska alliansregeringen just börjat sitt värv ger vid handen att Sverige haft
en substantiellt bättre ekonomisk tillväxt än Finland. En intressant fråga är
huruvida Anders Borg, som är en professionell nationalekonom till skillnad från
sina finska kollegor, har via sin kunskap kunnat bidra till att tillväxten i
Sverige varit bättre än i Finland.
Finländare tycker om att jämföra sig med Sverige i olika
sammanhang, och vad ekonomisk utveckling beträffar är förstås Sverige ett
lämpligt land att jämföra sig med, eftersom de ekonomiska strukturerna i
länderna påminner om varandra i hög grad. Både Finland och Sverige har fått
mycket beröm i nationell och internationell press för hur man har skött sina
ekonomier men Sveriges regering och speciellt finansminister Anders Borg har
varit mycket populär i pressen sedan finanskrisen 2008. Pressen har inte heller
undgått att notera att Anders Borg är en erfaren nationalekonom som har såväl
gedigen utbildning samt arbetserfarenhet av nationalekonomi. De finska
finansministrarna har sedan tiden då den svenska alliansregeringen kom till
makten, i princip sedan början av 2007, varit antingen samlingspartistiska (Jyrki
Katainen)eller socialdemokratiska (Jutta Urpilainen) proffspolitiker utan vare
sig utbildning i eller arbetserfarenhet av nationalekonomi.
Om inte annat så av denna orsak är det intressant att
jämföra de båda länderna ekonomiska framgång i termer av centrala
makroekonomiska variabler såsom BNP-nivå, arbetslöshetsgrad och prisnivå. En
analys av tillgängligt makroekonomiskt data ger vid handen att Sveriges reella
BNP-nivå i slutet av andra kvartalet 2012 låg ca. 5% högre än vad den var i
slutet av kvartal 1 2007, medan Finland frapperande nog i princip inte har haft
någon tillväxt alls. Detta borde ha lett till en sämre utveckling på
arbetsmarknaden i Finland än i Sverige under tidsperioden, men så har inte
varit fallet. Under tidsperioden ökade Sveriges arbetslöshetsgrad med 1,1
procentenheter från 6,4% till 7,5% medan Finlands ökade bara med 0,4
procentenheter från 7,1% till 7,5%. Vad den allmänna prisnivån beträffar har
den stigit snabbare i Finland, d.v.s. att inflationen varit högre, men det kan
mer eller mindre helt och hållet förklaras med höjning av indirekta skatter i
Finland i slutet av tidsperioden.
Huruvida Anders Borgs erfarenhet av nationalekonomi kan
förklara något av skillnaden i tillväxt mellan Finland och Sverige sedan början
av 2007 är naturligtvis nästan omöjligt att bevisa. Kanske Sveriges gynnsammare
utveckling istället beror på att kronan föll rätt kraftigt i värde gentemot
euron i ett skede under tidsperioden? Eller kanske det är så att den ekonomiska
utvecklingen under de senaste fem åren de facto mest beror på vilken ekonomisk
politik som fördes under perioden 2001-2006? Eller så finns det ett otal andra
förklaringar som inte har någonting med finansministrarna att göra.
Det är dock klart är att valsystemen och de politiska
traditionerna i Finland och Sverige är olika, och det är mycket möjligt att de
listval man har i Sverige lättare möjliggör att ”rätt” person kommer på rätt
plats i det politiska beslutsfattarmaskineriet, vilket i sin tur kunde ha en
positiv effekt på den förda ekonomiska politiken.
I ett vidare perspektiv är det uppenbart att det är en
viktig uppgift, kanske speciellt för oss nationalekonomer, att försöka bidra
till att konstruera den offentliga sektorns strukturer och system så att de
fungerar så effektivt som möjligt.
(Ledare i Ekonomiska Samfundets Tidskrift 2/2012
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar